Privegebruik - Zo Werkt Prive Rijden in de Auto van de Zaak

In je vrije tijd rijden in je zakelijke lease auto. Hoe werkt dit precies?

Het heeft te maken met het aantal kilometers wat je gaat rijden.

Prive in je Zakelijke Leaseauto rijden

Een lease auto wordt door veel mensen gezien als dé secundaire arbeidsvoorwaarde.

Niets is leuker (en veiliger) dan om in een mooie, comfortabele, nieuwe en met technische hoogstandjes uitgeruste auto te rijden immers. Sterker nog, er zijn mensen die eerst naar een lease auto informeren en dan pas naar het salaris dat verdiend kan worden.

Maar hoe zit dat eigenlijk met privégebruik van een zakelijke auto? Mag je privé ook gebruik maken van de lease auto, of is dit aan regels gebonden? Met andere woorden, hoe zit dat precies met privégebruik zakelijke auto? 

​Privégebruik zakelijke auto

Stel je hebt een lease auto die je ook in je vrije tijd wilt gebruiken. Dat mag, maar dan wordt er wel een bedrag bij het inkomen opgeteld voor dit privégebruik. Bij de privé gereden kilometers hoort overigens ook woon- en werkverkeer. Dit bedrag wordt ook wel bijtelling genoemd.

Als zakelijk rijder die de auto ook privé gebruikt krijg je altijd te maken met bijtelling; of 4 of 22 procent van de cataloguswaarde van de auto. Welk percentage gehanteerd wordt is afhankelijk van de uitstoot van CO2 van de auto.

Overigens betaalt ook de werkgever een klein percentage (2,7 procent) van de cataloguswaarde van de auto als de wagen ook privé gebruikt wordt door een werknemer.
Het aantal procenten dat bij het brutoloon van ene medewerker wordt opgeteld wordt dus aangemerkt als bijtelling privégebruik.

In z’n algemeenheid geldt dat als je volgend jaar in een lease auto gaat rijden en die auto ook privé gaat gebruiken, je 22 procent van de cataloguswaarde bij je brutoloon op moet tellen.

Dit geldt alleen niet als er in een volledig elektrische auto of in een waterstofauto gereden wordt. Alleen dan geldt een bijtelling van vier procent. 

​Bijtelling van de auto

Bijtelling geldt niet als niet meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé in de zakelijke auto gereden wordt. Overigens moet dit dan wel door de werknemer aangetoond worden.

Woon- en werkverkeer hoort overigens ook bij de privé kilometers. Als je de zakelijke auto niet privé gebruikt – of beter: als je onder de 500 kilometer grens blijft- dan moet je dit zelf in de gaten houden. Er zal een verklaring ‘geen privégebruik’ opgesteld moeten worden.

Deze verklaring geldt voor een heel kalenderjaar. Met andere woorden: per 1 januari kun je als werknemer besluiten om bijvoorbeeld toch privé in de lease auto te gaan rijden.

Besluit je als werknemer gedurende het jaar de auto ook in de vrije tijd te gebruiken, dan betaal je de bijtelling van het volledige kalenderjaar. 

​Registratiesystemen voor kilometer grens

Bedrijven die moeten besparen, zullen proberen het privégebruik van de lease auto te beperken.

In het algemeen geldt een soort van algemene regel dat werknemers tussen de tien en vijftienduizend privékilometers per jaar mogen rijden. Voor werkgevers is het lastig om de kilometers van de werknemer bij te houden.

Dit kan alleen als er bepaalde registratiesystemen gebruikt worden, en die systemen stuiten vaak op verzet vanwege de factor privacy. De meeste bedrijven die werken met lease auto’s stellen een autoregeling vast waarin de regels en richtlijnen over privégebruik staan vermeldt.

Behalve relevante zaken over de bijtelling en privégebruik zal daar ook in staan wie bevoegd zijn om in de auto te rijden. Er zijn bedrijven die een eigen bijdrage vragen voor privégebruik van de zakelijke auto. Dat bedrag mag vervolgens door de werkgever weer worden ingehouden op de bruto bijtelling.

Er zitten dus best wat haken en ogen aan privégebruik van de zakelijke auto. Zaken die voor je zakelijk gaat rijden we enige aandacht vragen. 

Bekijk makkelijk welke leaseauto bij jou past via onze pagina over auto leasen. 

>