Verschillende kaarten

De voorkant van je creditcard bevat een aantal vrij waardevolle informatie - het 16-cijferige kaartnummer, je naam, de vervaldatum, en soms de 'geldig vanaf'-datum. Hoewel het kaartnummer en je naam natuurlijk vrij voor de hand liggend zijn, zijn sommige mensen onzeker over hoe de vervaldata van creditcards werken.

Natuurlijk begrijpen we dat creditcards slechts tot een bepaalde tijd geldig is en niet eeuwig kunnen blijven bestaan. Sommige kaarthouders weten echter niet zeker of de vervaldatum op hun creditcard betekent dat de kaart aan het begin van die maand of aan het einde ervan vervalt.

Bijvoorbeeld, als de vervaldatum van de kaart 05/18 is, wordt die kaart dan ongeldig begin mei 2018 of eind mei 2018?

Hoewel sommige creditcardaanbieders op dit punt verschillende regels hebben, blijft de overgrote meerderheid van de creditcards geldig tot het einde van de maand die op de kaart staat aangegeven. In bovenstaand voorbeeld zou de kaart dus geldig blijven tot 31 mei 2018 om 23:59.

Zodra de klok overgaat naar 1 juni, zou die kaart ongeldig worden en zou het niet langer worden geaccepteerd voor winkels of online aankopen. Om die reden sturen de meeste kaartaanbieders ruim voor de vervaldatum van de bestaande kaart vervangende kaarten op, om een soepele overgang van de oude naar de nieuwe kaart mogelijk te maken.

Een nieuwe creditcard krijgen


Jongen met wallet

Er zijn verschillende redenen om per post een nieuwe kaart te ontvangen. Dit zal gebeuren wanneer de bestaande kaart van de kaarthouder bijna haar vervaldatum bereikt, wanneer de bestaande kaart beschadigd of versleten is, of wanneer de bestaande kaart verloren of gestolen is.

Wanneer de vervaldatum van je kredietkaart nadert, stuurt je kaartprovider je automatisch een vervangende kaart. Als je kaart beschadigd is of te versleten is om te gebruiken, kun je contact opnemen met je kaartprovider om je een vervangend kaartje te sturen.

Als je kaart verloren of gestolen is, dien je onmiddellijk contact op te nemen met je kaartprovider. Je oude creditcard wordt direct geannuleerd, dus als iemand je kaart probeert te gebruiken, wordt de aankoop direct geweigerd. Dit kan ook voorkomen dat je aansprakelijk bent voor frauduleuze aankopen op de kaart.

Controleer wanneer je je kaart ontvangt of er wijzigingen op zijn aangebracht. Als je een nieuwe kaart ontvangt om een verlopen kaart te vervangen, moet deze hetzelfde kaartnummer en een verschillende vervaldatum hebben. Als je een nieuwe kaart ontvangt om een beschadigde kaart te vervangen, moeten het kaartnummer en de vervaldatum hetzelfde zijn.

Als je een nieuwe kaart ontvangt ter vervanging van een verloren of gestolen kaart, is het kaartnummer om veiligheidsredenen gewijzigd en kan ook de vervaldatum zijn gewijzigd. De CVC code van je kaart zal ook altijd veranderen in deze scenario's.

Wat moet je doen als je een nieuwe kaart krijgt


Wat ook de reden is voor het ontvangen van een nieuwe kaart, het is een goed idee om de nieuwe kaart te ondertekenen zodra je deze krijgt, en de oude kaart te vernietigen zodra de nieuwe kaart is ingesteld en geactiveerd. Verschillende kaartaanbieders hebben verschillende manieren om kaarten in te stellen en te activeren, maar ze moeten je duidelijke instructies geven over hoe je dit met je kaart moet doen.

Als je nieuwe kaart een verlopen of beschadigde kaart vervangt, blijft je PIN gewoonlijk hetzelfde. Als je nieuwe kaart een verloren of gestolen kaart vervangt, krijg je mogelijk een nieuwe PIN-code (in een aparte envelop) om je nieuwe kaart te activeren. Ook hier zal de uitgever van jouw kaart duidelijke instructies geven.

Wanneer je een nieuwe kaart krijgt, moet je alle lopende abonnementen die van die kaart worden afgeschreven bijwerken. Als je kaartgegevens gelijk zijn gebleven, hoeft je dit niet te doen, maar als je kaartnummer of vervaldatum is veranderd, moet je contact opnemen met de bedrijven die de automatische incasso's van je kaart ontvangen om hen de bijgewerkte informatie te geven.

Dit kan je mobiele telefoon provider, je reisbureau of verhuurder zijn. Als je je lopende abonnementen niet bijwerkt, kunnen de betalingen worden geweigerd, wat kan resulteren in vergoedingen en boetes voor gemiste betalingen.

Wat te doen als je geen nieuwe kaart krijgt


Als je bestaande kaart bijna verlopen is en je je nieuwe kaart nog niet ontvangen hebt, kun je contact opnemen met je kaartprovider om te zien of deze nog verstuurd is. Hetzelfde geldt als je een vervangende kaart hebt aangevraagd en deze nog niet hebt ontvangen.

Als het is verzonden en je het niet hebt ontvangen, kan het zijn dat jouw provider het verkeerde adres heeft of dat het is verloren of onderschept. In dat geval moet jouw provider hiervan op de hoogte zijn om de kaart te kunnen annuleren en op zoek zijn naar frauduleuze transacties.


Soms is het mogelijk dat de creditkaartmaatschappij ervoor kiest om de dienstverlening stop te zetten. Dit kan gebeuren wanneer je kredietwaardigheid sterk achteruit is gegaan en ze geen creditcard meer aan je mogen verstrekken. Dit komt echter zeer uitzonderlijk voor. Meer weten over hoe je creditcard werkt kan ook op onze website.


Ben jij benieuwd naar welke creditcards op dit moment het beste zijn? Bekijk dan onze koopgids van dit moment!

Beste Creditcards van 2018 Koopgids

Je Realiseert dat een Creditcard Ontzettend Makkelijk is, Zeker Voor op Reis en bij Online Kopen

Dan Wil je een Creditcard die Aansluit Bij Wat Jij Graag wil Hebben.

Om bij Deze Overweging te Helpen Hebben Wij Het Duidelijkste Overzicht van 2018 gemaakt.

>