Creditcard Verloren of Gestolen - Wat Moet Je Nu?
Een gestolen creditcard kan klinken als een nachtmerrie, maar zolang je het snel opmerkt en snel handelt, zou deze situatie geen reden tot alarm moeten zijn.
Uw aansprakelijkheid is wettelijk beperkt en de grote creditcard betalingsverwerkers hebben allemaal een aansprakelijkheidsbeleid van €0, wat betekent dat u niet hoeft te betalen voor frauduleuze kosten, zolang u verantwoordelijk handelt.
Dus als u net beseft dat uw creditcard verloren of gestolen is, hoeft u niet in paniek te raken: er zijn enkele eenvoudige stappen die u kunt nemen om het probleem op te lossen.
Meld uw kaart als verloren of gestolen
Als eerst moet je doorgeven aan de politie dat je je creditcard kwijt bent. Wellicht vinden zij je portemonnee of je tas. voor het nummer van de politie bel 0900-8844.
Het eerste wat u moet doen is uw verloren kaart melden bij de uitgever van uw kaart en, als u denkt dat uw kaart is gestolen en gebruikt, het frauduleuze gebruik melden bij de kredietrapportagebureaus, waardoor een frauduleuze waarschuwing wordt gecreëerd.
Het is het beste om dit te doen binnen 2 dagen, hoewel sommige creditcard uitgevers zijn meer vergevingsgezind dan anderen. Meestal kunt u het nummer op de achterkant van uw kaart bellen om contact op te nemen met uw uitgever.

N26 Prepaid Creditcard (aanrader)
€ 0
Klantbeoordeling: 9,3

N26 Prepaid Creditcard
€ Gratis
Klantbeoordeling: 9,3
Creditcard Uitgevers
Voor de meeste creditcards moet je contact opnemen met de afdeling Verlies & Diefstal van ICS. Dit kan door het nummer +3120-6600 611 te bellen. Dit geld voor de creditcards van:
- ANWB
- ABN AMRO
- Bijenkorf
- Mastercard (Classic, Gold, Black)
- Visa World Cards
- Nationale Nederlanden
Voor de rest is hieronder een overzicht.
Uitgever | Nummer | Pagina |
---|---|---|
ANWB, ABN AMRO, Bijenkorf, Mastercard, Visa card, Nationale Nederlanden | +3120-6600 611 (ICS Internationaal - Afdeling Verlies & Diefstal) | |
ING | ||
Rabobank | ||
SNS Bank | ||
American Express | ||
Flying Blue | ||
Skrill | ||
Money2Go Card | In Nederland: 0900-2040630 In Buitenland +31 20 71 39150 |
Wat gebeurt er nadat ik mijn kaart als verloren heb gemeld?
Nadat u uw kaart als verloren of gestolen heeft gemeld, zal uw uitgever de kaart annuleren en u vervolgens een nieuwe kaart met een nieuw rekeningnummer toesturen. Meestal heeft dit proces geen effect op uw kredietwaardigheid.
Meer weten over de werking van een kredietkaart kan op deze pagina https://creditchecker.nl/creditcard/hoe-werkt-het/